De vraag

CRM (Customer Relation Management) wordt in de praktijk op verschillende manieren uitgelegd en toegepast.

De 2 belangrijkste toepassingen van CRM zijn

  • Relatie gedreven: Het vastleggen van belangrijke informatie over een klant, enerzijds voor klantbieding maar ook om de juiste service naar de klant te leveren. Hiermee is CRM een basis om marketing en sales activiteiten uit te kunnen voeren als persoonlijk contact belangrijk is.
  • Marketing gedreven: Het vergaren van relevante informatie over personen als ondersteuning van het salesproces. Het doel hierbij is om “potentiële” interessegroepen door middel van gerichte acties op efficiënte wijze te “converteren” naar klanten.
    De verzamelde informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt om specifieke marketing acties voor doelgroepen te kunnen houden, en het effect er natuurlijk ook van te kunnen meten.
    Sales funnel bewaking op conversie factoren kan alleen op basis van deze informatie, samen met een goede registraties van ondernomen acties en uitgevoerde verwervingsacties zoals bezoeken of offertes.

Onze aanpak

De aanpak van IPL is er op gericht om samen  met u te bepalen welke soort van relaties u wilt onderhouden, hoe u uw markt wilt bewerken en wat een effectieve en efficiënte manier is om dit in uw situatie te doen. Uitgangspunt van IPL is altijd een afweging te maken tussen de kosten en baten. De informatie die men wil gebruiken moet bijdragen tot “conversie”  cq het realiseren van een verkoop of het in stand houden van een relatie met lopende contracten. De hoeveelheid moeite die er in gaat zitten om die informatie te verzamelen voor ALLE contacten, up-to-date te houden en van goede kwaliteit te laten zijn moet opwegen tegen de extra omzet of winst die u er mee wilt bereiken met uw klanten.

Een keuze van een “business concept” moet ook passen in het totale plaatje van de informatie voorziening.

Indien veel meerwaarde uit de marketing gedreven CRM vorm voor uw organisatie gehaald kan worden, kan een best-of-breed oplossing bij uw organisatie van toepassing zijn.
Indien CRM meer relatie gedreven is op bestaande klanten, is de functionaliteit van een totaal oplossing zoals ERP met waarschijnlijk beperktere CRM behoefte, misschien al voldoende. Hierbij is het voordeel dat de CRM processen gelijk goed geïntegreerd zijn met overige bedrijfsprocessen.

Meer informatie

Voor meer informatie: tel. 040 – 750 55 90 / office@ipl.nl