Smart Customization is een manier van organiseren waarbij het beheren en vastleggen van het eigen product, de operationele realisatieprocessen en de geautomatiseerde ondersteuning nauw op elkaar worden afgestemd.
Smart Customization betekent voor een bedrijf dat het in staat is om binnen gemaakte afspraken met een minimale inspanningen specifieke klantwensen te realiseren. Volgens het model van Treacy en Wiersema combineert het Customer Intimacy en Operational Excellence. Het spanningsveld tussen Tijd, Kwaliteit en Kosten wordt drastisch verlaagd.
Product
Binnen het productportfolio onderscheiden we verschillende productcategoriën. Met de juiste keuzes voor productstandaardisatie en -modularisatie kan met voorgedefinieerde oplossingen de klantwens ingevuld worden. Kenmerkend voor de aanpak is de wijze van bepalen van de productinformatie, productmodules, productstructuren. Binnen de methodiek wordt een kapstok gedefinieerd waar alle productgegevens en processen eenduidig aan opgehangen worden.
Processen
Binnen Smart Customization kunnen op hoofdlijnen 3 Order-Engnineering processoorten worden onderscheiden. Elk van die processen sluit aan bij het productsoort dat moet worden voortgebracht. Producten die modulair zijn opgebouwd vragen een andere procesondersteuning dan standaard of klantspecifieke producten. Kenmerkend voor de aanpak is de opzet van de informatie binnen en de interfacing tussen de processtappen.
Automatisering
Smart Customization kan niet zonder ondersteunende automatisering. De functionaliteit van een productconfiguator is essentieel voor het risicoloos omgaan met productmodules, – afhankelijkheden, – versies en overige gegevens. De interfaces tussen processen vragen bij voorkeur ook een koppeling van systemen. De bij het product genoemde kapstok is de leidraad voor de inrichting van de automatisering.